Sukurta MG_VU, 2019

  • SFD

Sezoninis afektinis sutrikimas (SAD) – kas tai?

Dar vadinama sezoninė depresija – viena iš depresijos rūšių, pasireiškiančių rudenį ir žiemą, kurios viena iš priežasčių - šviesos trūkumas. Ji pasireiškia žmonėms, kurie yra linkę į depresiją, dažnai jaučia stresą įvairiose situacijose, sunkiai užmiega ar nuolat prabunda nakties metu. Teigiama, kad būtent rudens ir žiemos metu dėl sumažėjusio saulės šviesos kiekio sutrinka vidinis žmogaus laikrodis, manoma, kad sutrinka ir melatonino gamyba organizme dėl ilgų žiemos naktų bei atsiranda serotonino trūkumas, kurio koncentracija smegenyse gali priklausyti nuo šviesos kiekio.


SAD simptomatika yra ryškiausia žiemą:

  • Depresija,

  • Bejėgiškumo jausmas,

  • Nerimas,

  • Energijos trūkumas,

  • Bendravimo vengimas,

  • Nuolatinis mieguistumas,

  • Apetito pokyčiai (padidėjęs apetitas lemiantis svorio augimą),

  • Koncentracijos trūkumas.


Kai kuriems žmonėms šie simptomai gali pasireikšti ir pavasarį/ vasarą, o kartais pasireiškia atvirštinis sezoninis afektinis sutrikimas – hiperaktyvumas, padidėjęs noras bendrauti, gera nuotaika, entuziazmo protrūkiai, apetito netekimas ar net manija.


Jei jaučiate SAD simptomus yra keletą būdų, kaip galite sau padėti:

  • Jei turite miego sutrikimų, venkite alkoholio ir energizuojančių gėrimų, kaip kava, bei gerkite pakankamai vandens;

  • Skatinkite įprotį išeiti į lauką – bent 30 min. praleidus lauke pasigamina nedidelis kiekis vitamino D, kuris pagerins nuotaiką;

  • Prasidedant SAD sezonui didinkite savo fizinį aktyvumą, kadangi jis ne tik sumažins stresą, depresiją, bet ir padidins energiją, leisiančią įveikti kitus SAD simptomus;

  • Rašykite dienoraštį, kuriame vakarais aprašę savo nuotaiką ir mintis pasijusite geriau;

  • Sutvarkykite savo darbo vietą taip, kad kuo daugiau į kambarį patektų saulės;

  • Stenkitės nevalgyti nesveiko maisto, turinčio daug cukrų, kadangi jis gali padidinti depresiją bei skatinti svorio augimą;

  • Taupykite, kad žiemą galėtumėte nors kelioms dienos išvykti į saulėtus kraštus;

  • Vartokite vitamino D papildus bei maisto produktus, kuriuose būtų daug vitamino D, kaip karvės pienas, soja, apelsinų sultys, lašiša, jogurtai.



Iš anglų kalbos vertė Milda Girdenytė.

6 views